Alla inlägg den 13 maj 2008

Av Långrygg - 13 maj 2008 10:35


I helgen bar det av till Wat HuaLumPong, ett kinesiskt tempel i Bangkok.

Där hedrar man avlidna som inte har efterlevande som tar hand om ceremonierna.


I gengäld skyddas man mot otur.


Det var fullt med folk där, alla fick 20 rökelsestickor som man skulle sätta upp i olika urnor med sand runtom i templet. Det var tjockt med rök där inne,man fick antagligen i sig nog med rökelse för att lukta gott resten av jordelivet.


Vi slog också på stora klockor och fick reda på vår framtid. Jag skulle inte ta några stora beslut den närmaste tiden. Jag får välja vilken spelkonsol jag ska köpa lite senare då...


Man har ju varit på en hel del tempel vid det här laget, men detta var lite annorlunda. Och alltid bra att blidka gudarna (läs: Maja).


Det finns många med kinesiskt urpsrung i Thailand, 1987 var de ca 6 miljoner, mellan 11-14% av Thailands befolkning. Den för oss kändaste "thai-kinesen" är nog Svennis kompis, Thaksin Shinawatra.


http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/england/article2455161.ab


Vill ni till templet? Ta Skytrain till Asok, sen vidare med subway till Samyan Station, där kan ni knappast missa det.


På tal om subway, på Samyan Station hade de en stor reklamskylt för nya Indiana Jones-filmen. Det var i mina ögon nästan som ett tempel det också. Tyvärr hade jag inget att offra.


Indy's sidekick ShortRound var kines...

Ovido - Quiz & Flashcards