Alla inlägg den 7 maj 2008

Av Långrygg - 7 maj 2008 02:28


Var hos tandläkarn igår. Det innebär ju alltid lite ångest, både inför smärtan och räkningen som oundvikligen kommer efter.


Maja hade beställt tid kl 18:30 och jag var punktlig, ingen "thai-tid" här inte! Fick fylla i en liten lapp och sen in och sätta sig i tandläkarstolen.


Undersökningen visade att en gammal lagning (svensk) behövde bytas och det hade jag haft känningar av. Hon sa att jag skulle få bedövning och då blev jag lite nojig, sist jag fick det var för länge sen hemma hos Folktandvården och då var det en gigantisk spruta som Tandis tryckte in så det knakade i huvudet och ont gjorde det!


Men nu var det en minispruta och det kändes absolut ingenting. Hon smetade någonting på tandköttet innan sprutan, kanske var det bedövning innan bedövningen?


Sedan gjorde hon en rejäl rengöring medans vi väntade på att bedövningen kom igång. Efter det: Borrdags! Först en liten borr, sedan en större som fick hela huvudet att hoppa och det lät som en slagborr. Men jag kände ingenting!


Hon sa att det var ett mycket djupt hål och att det hade bildats ett nytt hål under den gamla lagningen, så mycket borrande blev det. Hon bad om ursäkt när huvudet hoppade till ibland, men mig gjorde det inget, jag skulle ju bli fin i flabben, smärtfritt!


Sedan fyllning. När jag kom upp från stolen hade det gått en timme, sa jag att det borrades mycket?


Nu var man ju nyfiken på prislappen. Hela kalaset slutade på 1450 baht, ca 290 SEK, helt ok tycker jag. Ska dit igen och dra visdomständer, men väntar lite.


Här var jag:

http://www.bkkpages.com/health-and-beauty/dental/club-smile


Man var ju lite på sin vakt efter att ha läst denna artikel:

(men allt gick ju bra... ja vi får väl se hur länge lagningen sitter)

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article2395714.ab

Ovido - Quiz & Flashcards