Direktlänk till inlägg 1 augusti 2008

I aint thaifraid of no ghost...

Av Långrygg - 1 augusti 2008 03:08


Ser ut som att det kanske blir en tredje Ghostbusters film. Nu blir man ju sugen på att se originalet.


Här i Thailand så verkar dom flesta tro på spöken. Jag frågade Maja lite om spöken, då fick hon ståpäls.


När någon dör här i Thailand så stannar anden kvar i 7 dagar och sköter sig som vanligt, går till jobbet, hälsar på släkt och vänner. Den har inte riktigt fattat att den ska ge upp. Vänner som blir besökta av anden/spöket kan då känna en svag doft av en speciell thaiparfym som används på döda.


Efter dom 7 dagarna så brukar spöket fatta att något inte står rätt till och ger sig iväg. Vissa vill inte eller kan inte förstå detta och stannar, kanske finns det något ouppklarat som den inte kan släppa.


Några regler som jag fått lära mig här för att undvika spöken:


-Böj dig inte ner och titta ut mellan benen, du kan då se ett spöke.

- Göm inte undan dina värdesaker på natten, ett spöke kan då se dom och stjäla dom (tror detta hände Söderkebab en gång).

-Bär inte kläder med avigsidan utåt, du kan då få besök från andra sidan.

-Bygg inte hus på en uttorkad flodbädd, huset blir då hemsökt.


Templet som det är konflikt med Kambodja om har fått tillbaka sitt gamla spöke sen det fastslogs att det står på Khmer-mark,enligt Bangkok Post.


Så om ni kommer till Thailand och vaknar med en främling i sängen, då kan det vara... hmmmm...

 
 
Ingen bild

anders

1 augusti 2008 17:50

så det va ett spöke som snodde min telefon. låter otäckt men samtidigt bra för nu kan jag återfå mitt förtroende för mänskligheten.

 
Ingen bild

Sumeatso

1 augusti 2008 18:42

Min fru försökte få kontakt med sin döda far via en siare inom dom där 7 dagarna, och enligt utsago fick hon en del klarhet i hur han dog via siaren, bland annat saker som inte siaren kunde veta på förhand.

Nog för att jag alltid skeptisk mot de flesta siare...

Tror jag får leta lite i Dhamma skrifterna för att se om jag hittar fler referenser. :)

Tack för underhållande läsning, har gjort underverk för min effektivitet så här på fredagseftermiddagen...eller kanske inte..:)

Vill oxå bo i Thailand en dag.

Haré bra.

 
Kecke

Kecke

1 augusti 2008 18:56

Ibland kan jag gå till jobbet som ett spöke. Allt som oftast känner jag mig som ett spöke faktiskt.

http://mylifeisbajs.blogg.se

 
Långrygg

Långrygg

2 augusti 2008 02:54

Anders: Ja jag luskade lite i det och så var det.

Sumeatso: Jag är också skeptisk men deras totala tro på andar och spöken gör mig lite osäker ibland... Tack för berömmet, flytta hit ;)

Kecke: Jag känner mig lite spökaktig just nu faktiskt...

http://www.langrygg.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Långrygg - 2 augusti 2008 04:58

  Bloggen flyttar nu till: www.langrygg.com   This blog lives on at:  www.langrygg.com   Denna gamla blogg kommer att ligga kvar som ett arkiv över svunna tider. ...

Av Långrygg - 31 juli 2008 14:09

  Ibland kan man gå förbi ett ställe flera gånger utan att se nåt märkvärdigt med det, för att sen helt plötsligt upptäcka något som faktiskt är lite intressant.   Vid en skytrainstation som jag brukar knalla upp till ganska ofta såg jag plötsligt en...

Av Långrygg - 29 juli 2008 13:16

  Jotack, den var rätt så normal. På lördagen efter rockandet så var man ju lite trött. Men man fick ju göra något vettigt så det blev en lite tur i staden.   Först Central World, sydostasiens största shoppingkomplex, ville kolla in Toys R Us. Dom ha...

Av Långrygg - 26 juli 2008 16:39

  Vi hamnade på The Rock Pub igår som planerat. Mycket bra kväll, banden är duktiga, deras Jack Coke smakar fint och dom tar önskemål om vilka låtar de ska spela!    Gamla sköna låtar som Freebird och  Crazy Train blandas med nyare musik av Offspring...

Av Långrygg - 25 juli 2008 14:05

  Kom på att jag inte varit på pickalurven sen i Sverige. Det känns som väldigt länge sen. Har levt som en gubbe i slutet av sina bästa år, inrutat men skönt. Fast man måste skaka loss lite ibland, så nu sitter jag här med en Bacardi Breezer Lime... ...

Ovido - Quiz & Flashcards