Direktlänk till inlägg 31 juli 2008

Storstadsdjungel.

Av Långrygg - 31 juli 2008 14:09


Ibland kan man gå förbi ett ställe flera gånger utan att se nåt märkvärdigt med det, för att sen helt plötsligt upptäcka något som faktiskt är lite intressant.


Vid en skytrainstation som jag brukar knalla upp till ganska ofta såg jag plötsligt en liten ekorre springa jämnte mig längs en ledning, inget konstigt med det, men det fick mig att se huset som låg bredvid trappan där jag gick upp, alldeles vid sidan om Sukhumvit road


Det var helt omgivet av vatten och träd, såg ut som jag föreställer mig ett gammalt hus i New Orleans. Man kunde se lite fiskar och på en stubbe satt en sköldpadda och kollade på flygfän.


Huset såg rätt tomt ut, tror jag ska undersöka det närmare, vill ju veta vad det är, varför det är som en liten (riktigt)djungel i storstadsdjungeln...


Bangkok är en härlig stad, hela tiden upptäcker man nya saker och jag har ändå inte varit så aktiv sen jag flyttade hit, får väl ändra på det.


Bangkok heter egentligen Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Ayuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Piman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit i dagligt tal säger dom Krungthep, lite lättare.


Tänk att skriva någons bkk-adress på ett vykort, hur skulle man kunna få plats med "Mycket sol och bad, allt är bra, hälsa alla, kram" då? 


Det är inte alla thailändare som kan hela namnet heller och de som kan har ofta lärt sig det från en populär sång, ungefär som våra alfabetssånger: 

 
 
Ingen bild

anders

31 juli 2008 16:56

dom är ju inte kloka, det måste fan vara världens längsta bya namn.

 
Långrygg

Långrygg

1 augusti 2008 02:36

Ja det är det, enligt Guinness rekordbok i alla fall ;)

http://www.langrygg.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Långrygg - 2 augusti 2008 04:58

  Bloggen flyttar nu till: www.langrygg.com   This blog lives on at:  www.langrygg.com   Denna gamla blogg kommer att ligga kvar som ett arkiv över svunna tider. ...

Av Långrygg - 1 augusti 2008 03:08

  Ser ut som att det kanske blir en tredje Ghostbusters film. Nu blir man ju sugen på att se originalet.   Här i Thailand så verkar dom flesta tro på spöken. Jag frågade Maja lite om spöken, då fick hon ståpäls.   När någon dör här i Thailand så st...

Av Långrygg - 29 juli 2008 13:16

  Jotack, den var rätt så normal. På lördagen efter rockandet så var man ju lite trött. Men man fick ju göra något vettigt så det blev en lite tur i staden.   Först Central World, sydostasiens största shoppingkomplex, ville kolla in Toys R Us. Dom ha...

Av Långrygg - 26 juli 2008 16:39

  Vi hamnade på The Rock Pub igår som planerat. Mycket bra kväll, banden är duktiga, deras Jack Coke smakar fint och dom tar önskemål om vilka låtar de ska spela!    Gamla sköna låtar som Freebird och  Crazy Train blandas med nyare musik av Offspring...

Av Långrygg - 25 juli 2008 14:05

  Kom på att jag inte varit på pickalurven sen i Sverige. Det känns som väldigt länge sen. Har levt som en gubbe i slutet av sina bästa år, inrutat men skönt. Fast man måste skaka loss lite ibland, så nu sitter jag här med en Bacardi Breezer Lime... ...

Ovido - Quiz & Flashcards